Pages

Friday, December 30, 2011

Koleksi Menu 2011 : Ayam

 Hurm..sedar xsedar tahun baru akan menjelang xlama lagi..selamat tinggal 2011 yang sungguh bermakna buat saya..sebelum ini saya memang gemar memasak, tapi memasak masakan biasa2 sahaje xdelah yang istimewa mana..huhu mungkin sebab dulu bujang xde inisiatif untuk memahirkan diri dalam bidang masakan..setelah berumahtangga, saya berpeluang untuk mempelajari beberapa jenis masakan yang saya belum pernah buat. sebahagiannya saya dapatkan resepi daripada blog2 masakan lain dan juga Myresepi..memang mudah kan klu nak belajar memasak ni..huhu please enjoy..

3 pilihan masakan Ayam utama yang saya dan keluarga gemar. 

 BAHAN-BAHAN
6-8 ketul Ayam
 Cili kering kisar (ikut rasa kepedasan)
kacang peas dalam tin
1 biji tomato dipotong 4
2 biji bawang besar*
2 ulas bawang merah kecil*
2 ulas bawang putih*
1 cawan santan kelapa
i inci halia*
daun sup
sedikit gula dan garam

CARA-CARA
1. Kisar bahan bertanda * dan tumis hingga wangi.
2. Kemudian masukkan cili kering, garam, gula dan tumis hingga pecah minyak.
2. Masukan ayam, biar sampai ayam separuh masak dan masukkan pula santan.
tunggu sampai ayam betul2 masak dan masukkan kacang peas, daun sup, tomato. gaul-gaul kejap dan SIAP~!


 Resepi ni sangat sedap, diambil dari blog kak siti:




Kat blog2 di alam maya ni ada banyak versi masak rendang dan ini versi saya..selamat mencuba ye..

BAHAN-BAHAN
6-8 ketul daging Ayam
3 biji bawang besar*
5 ulas bawang merah kecil*
5 biji cili thai*
5 sudu makan cili kering kisar
4 ulas bawang putih*
1 1/2 inci halia*
1 1/2 inci lengkuas*
serai 3 batang*
kunyit, asam jawa & garam
Kerisik kelapa (1 paket)
2 cawan santan kelapa
daun limau purut dan daun kunyit (diricih2)
tomato (hiasan)

CARA-CARA
1. Kisar bahan bertanda * dan tumis hingga wangi.
2. Kemudian masukkan cili kering, garam, asam jawa dan tumis hingga pecah minyak.
3. Masukan ayam, biar sampai ayam separuh masak dan masukkan pula santan.
4. Tunggu menggelegak dan masukkan kerisik,
5. Tunggu kering dan masukkan pula daun limau purut. gaul-gaul sampai kering kuah dan SIAP~!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...